Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 25 august 2010

BALCAN GASSHUKU


Balkan Gasshuku
Karate Traditional Shotokan Fudokan

a II-a editie, 16-23 august 2010, Asprovalta Grecia

După Stagiul National de la Olimp ( 31.07-08.08.2010) ținut integral de sensei Dan Stuparu (http://karatetraditional93.blogspot.com/2010/08/stagiul-de-la-olimp-editie-jubiliara.html) , am avut ocazia să particip pentru prima dată la ceea ce se numeste Balkan Gasshuku, manifestare polarizată de marele maestru prof.dr. Ilija Iorga, 10 Dan, fondatorul stilului Fudokan Karate.
Au mai tinut seminarii prof.dr. Vladimir Iorga,9 Dan, sensei Dan Stuparu , 7 Dan si prof. Vencislav Nedev, 7 Dan.
O întâlnire cu adevarat regală cu 4 maestrii , unul mai deosebit decat celalalt. Vencislav Nedev este centrat pe antrenamente de anduranță , fără să aducă prea multe explicații ( metodă a vechilor maestrii care te puneau sa lucrezi si atat, rareori facand vreo apreciere) . Sensei Dan Stuparu reuseste sa prezinte sistemul psiho-fizic din prisma principiului Todome foarte clar si este centrat pe antrenamente de focalizare a energiei. Sensei Vladimir Iorga ( presedintele ETKF ) este profesorul cu răbdare infinită , dar ferm, care alege o temă ( acum abordând respiratia in karate ) și o adâncește.
Ilija Iorga, are cu totul o altă orientare, alte instrumeste folosește pentru explorarea și transmiterea artei martiale. Folosește kata , dar este centrat pe partea de bunkai , de aplicatie, intr-un mod rarisim. Kata , ca mod de transmitere a artei martiale este un sir de coduri care pot fi practicate la nivelul de intelegere al fiecaruia. Dar , alături de sensei Iliaj Iorga , ti se dezvaluie ochilor o alta lume : o lume decriptata , plina de energie, de sens, de culoare, as putea spune chiar de bucurie.
De aceea foarte multi practicanti indiferent de arta martiala nu agreeaza kata ( forma). Pentru că aceste forme contin criptari multiple pe un nivel , doua sau chiar mai multe. De fapt sunt arhetipuri care trebuiesc umplute cu viata , aduse in forma in care traiesc, colorate, miscate.
Sper sa pot face o comparatie care sa ne lamureasca si mai mult asupra aceea ce vreau sa exprim . Să luam ca exemplu reprezentarea grafica a unui om : un cerc, un patrat si cateva linii . La intrebarea : ce ai desenat ? ..raspunsul este : un om ! Dar evident ca nu este chiar omul . Asa este si in cazul formelor ( kata ) . Kata in sine este doar un exemplu de grafica in miscare ( de aceea unora le pare caraghios) , dar cine se pricepe sa-l decripteze , umplându-l cu substanta de care are nevoie, este un maestru. Și dintr-o dată, imaginea se schimbă radical.
Privind retrospectiv , umila mea parere este ca formele acestea numite kata , arata asa din 3 motive : 1) a fost singura cale prin care maestrii din trecut au gasit-o pentru a transmite focalizat experienta dobândită în lupta directă ( aspect pozitiv). 2) sistemul competitional in care suntem implicati cu totii in ziua de azi a cerut estetizarea acestor forme , distrugand , sau ascuzand sensuri ( aspect negativ). 3) am mai observat o tentință care îmbracă o formă aparent pozitivă ( principiul Todome invită la o actiune de maximă focalizare și terminarea luptei într-un timp cât mai scurt) , dar de fapt elimină tehnici ( deci de fapt sărăcește) în numele eficientei.(aspect negativ)
Sensei Iorga este singurul maestru pe care-l cunosc care a făcut saltul necesar de înțelegere spre a da celor care practică ( fie sportivi , fie antrenori) o viziune completă. Alături de sistemul creat de sensei Hidetaka Nishiyama , pe care maestrul nostru Dan Stuparu îl prezintă cu o acuratețe fenomenală, avem imaginea profundă a unei arte marțiale. Ca o paranteză , în săptămâna anterioară acestei întâlniri, sensei Dan Stuparu a participat in Polonia la stagiul anual cu presedintii de federatii din toată Europa. Întîlnirea în sine a avut mai mult un scop politic: cine va fi urmatorul presedinte ITKF, care sa fie si un excelent manager dar si un maestru capabil sa duca mai departe ceea ce sensei Nishiyama a creat. La un moment –dat presedintele Federatiei Americane a spus ca singura solutie viabila pe care o vede este sensei Dan Stuparu. Mă bucur că în sfârșit și-au dat seama de valoarea maestrului nostru.
Revenind la subiectul de bază , bineînteles ca vastitatea sperie și tendinta este să ne întoarcem la limitările nostre ( de ex la competitie) . Bineînteles că trebuie să constientizăm imensa sansă de a vedea cele două viziuni împreună ( a lui sensei Nishiyama și a lui sensei Iorga).
Bineînteles că este de lucru și nu putem păstra reflexele lumii moderne de avea numai pozitia de consumatorri de preparate sau semi-preparate. Chiar noi, prin studiu personal, prin participarea la stagii , prin efort continuu producem propria schimmbare cu efecte multiple, de sănătate fizică și mintală până la întelegere și armonie socială.
Locatia manifestării – Asprovalta Grecia - este meritul lui Vencislav Nedev care a făcut toate aranjamentele necesare pentru o bună desfăsurare.
Am ținut să-l am alături de mine și pe fiul meu , Alexandru Nicolae, centura neagră 1 Dan, pentru că asemenea momente sunt rarisime. Sper , că anul viitor să am posibilitatea să particip din nou și să am alături de mine cât mai multi din elevii mei.
În fiecare zi am avut două seminarii, iar între ele am avut ocazia să mă bucur de mare, de soare, de minunatele peisaje ale Greciei. In una din zile am reușit să mă îmbarc pentru o croazieră de aprox. 4 ore în jurul muntelui Athos.
M-am umplut de liniște, m-am îmbogățit de la maestrii mei, și m-am buurat de toate acestea alături de fiul eu.
Am venit acasă, unde ne așteaptă pe toti un sfarsit de an cu o mare incărcătură : CUPA ROMANIEI in septembrie, Finale CN de KT Fudokan pentru Copii, in octombrie, CE de KT Shotokan Fudokan – Cipru, in noiembrie si imediat Campionatul Mondial pentru Seniori – Brazilia.
Iar in decembrie speram sa se desfasoare Turneul Campionilor , competitie initial scoasa din calendar, dar la AG de la Olimp la propunerea mea a fost re-introdusa.
A fost o vară de vis !

Vă doresc tuturor numai bucurie !


Aurelian Nicolae
senpai

Un comentariu: