Totalul afișărilor de pagină

joi, 29 septembrie 2011

SHU HA RI

Drumul spre maiestrie in Artele Martiale

SHU-HA-RI
de Adrian Boldis

ABSTRACT


Shu-Ha-Ri desrie procesul de maturizare si crestere a capacitatilor si abilitatilor studentului, precum si relatia profesionala si inter-umana creeata intre student si Senseiul(invatatorul) sau.
„SHU HA RI” se descrie astfel: „Imbratisarea Kata, Abaterea de la Kata si Lepadarea de Kata”.
Transpunand in sfera Artelor Martiale, SHU HA RI este procesul de maturizare a studentului in ceea ce priveste cunostintele acumulate, experientei dobandite, precum si relatia creeata intre student si Sensei, relatie bazata pe seriozitate, loialitate si respect reciproc.
Antrenamentul intr-un stil japonez clasic urmeaza aproape intotdeauna modelul educational SHU-HA-RI. Aceasta abordare unica a invatarii a existat de secole in Japonia si a fost esentiala in supravietuirea multor vechi traditii culturale japoneze. Acestea cuprind multe indeletniciri precum Artele Martiale, arta aranjamentului floral, arta ceaiului, papusaria, teatrul, poezia, caligrafia, pictura, sculptura si faurirea armelor.
Unul dintre dezideratele educarii discipolului dupa modelul SHU HA RI este acela de a dezvolta si perpetua continuu Arta Martiala. Acest Model Educational este sursa dezvoltarii si cresterii nivelului in Artele Martiale.

Unii autori traduc „SHU HA RI” astfel: „Imbratisarea Kata, Abaterea de la Kata si Lepadarea de Kata”, aceasta traducere este putin romantata, vom vedea pe parcursul lucrarii ceea ce înseamnă cu adevarat SHU HA RI si ce implicatii profunde atrage dupa sine acest concept.
Antrenamentul intr-un stil japonez clasic urmeaza aproape intotdeauna acest model educational. Aceasta abordare unica a invatarii a existat de secole in Japonia si a fost esentiala in supravietuirea multor vechi traditii culturale japoneze. Acestea cuprind multe indeletniciri precum Artele Martiale, arta aranjamentului floral, arta ceaiului, papusaria, teatrul, poezia, caligrafia, pictura, sculptura si faurirea armelor.
Kata, sau forma, este nucleul educational al tuturor scolilor traditionale japoneze. Este cea mai vizibila reprezentare a cunostintelor scolii, impachetate intr-un set aparent simplu de miscari si concepte. Deoarece Kata este atât de accesibila, este des gresit interpretata ca fiind aspectul cel mai important in determinarea abilitatilor sau progresului studentului. De fapt Kata predata corect, contine in ea un nucleu, un nivel ascuns de informatii, denumit in termeni japonezi URA, dar aceasta informatie se afla sub suprafata simplei observari, a nivelului exterior denumit in termeni japonezi OMOTE.

Acelasi concept de interior ascuns sub un exterior usor vizibil, principiul dualitatii formei si continutului se regaseste in aproape orice manifestare a spiritului nipon din vechi timpuri pana in zilele noastre. Tatemae si Honne in comportament si limbaj, Omote si Ura in invatatura si cunoastere.
SHU HA RI desrie procesul de maturizare si crestere a capacitatilor si abilitatilor studentului, precum si relatia profesionala si inter-umana creeata intre student si Senseiul(invatatorul) sau.
Transpunand in sfera Artelor Martiale, SHU HA RI este procesul de maturizare a studentului in ceea ce priveste cunostintele acumulate, experientei dobandite, precum si relatia creeata intre student si Sensei, relatie bazata pe seriozitate, loialitate si respect reciproc.
Ce înseamnă cu adevarat SHU HA RI?

Primul caracter, SHU, se citeste si MAMORU si înseamnă a asculta, a supune sau a proteja. SHU, insemana a fi supus, a asculta si a executa intocmai ce ti se cere, a invata cu mintea deschisa, a acumula cunostinte, a acumula experienta, a primi invatatura exact cum ti se transmite. Studentul invata de la Sensei-ul sau tehnica prin copiere si o va reproduce identic, fara sa-si puna amprenta personalitatii, varstei, genului si structurii corpului. Acest stadiu se caracterizeaza prin invatare fara opinii sau judecati.
Din punct de vedere fizic, este o perioada de timp in care se invata forma miscarii, pastrarea si deplasarea centrului de greutate, pastrarea echilibrului in timpul miscarii mainilor si picioarelor, intr-un cuvant, invatam sa ne controlam corpul. Din punct de vedere mental studentul invata cum sa se concentreze, cum sa genereze energie interna si cum sa o directioneze in punctul de lovire. In acelasi timp studentul invata respectul pentru Sensei si colegi, rezistenta la stress, toleranta la frustrare, curajul, precum si conceptele de baza in Artele Martiale: Conceptul spatiu-timp MA-AI, Initiativa SEN, Starile de spirit: ZANSHIN, MUSHIN, FUDOSHIN, SHOSHIN. Sensei-ul devine un exemplu si un model pentru student. Kata Sensei-ului devine tinta executiei studentului. Pentru a imbratisa Kata, studentul trebuie mai intai sa se resemneze pe sine la o aparent aleatorie serie de exercitii repetitive. Des aceste Kata de inceput sunt concepute cu intentia de a provoca nivelul de concentrare si devotament spre invatare a studentului. In unele din traditiile mai riguroase, aceste Kata sunt concepute pentru a crea discomfort fizic. Depasirea starii de discomfort fizic in acest tip de Kata este doar primul nivel de a antrena studentul sa se concentreze mental asupra unei singure sarcini.
Cat studentul progreseaza prin diferite Kata, multiple aspecte ale stresului si distragerii atentiei sunt intalnite. In timp ce aceste provocari devin mai intense, mintea studentului invata sa proceseze informatia si stresul intr-o maniera mult mai eficienta. Cu timpul diferite procese neuro-musculare devin intuitiv insamantate in asa fel incat nu mai sunt realizate constient de catre student. Odata ce acest nivel de Kata este absorbit si executat satisfacator, studentul a ajuns la primul nivel din antrenamentul sau. Acesta este nivelul SHU inferior. Alte Kata mai avansate vor fi prezente de-a lungul antrenamentelor si aceste avor reprezenta provocari mai mari pentru student, dar metodologia mentala pentru invatare este acum sadita. Scopul de baza al acestui nivel a fost dobandit.
La nivelul SHU superior studiul Kata include un nou element. Acest element este aplicarea Bunkai. Sensul mai adanc al Kata este prezentat studentului. Scenariul in care exista Kata este studiat si evaluat. Aceasta evaluare este totusi strict limitata la executia Kata fara variatie. Doar prin acest studiu strict poate Kata sa-si demonstreze cu adevarat relevanta la un nivel ce poate fi inteles de catre sudent.
In timpul acestui proces Sensei-ul il ajuta pe student sa inceapa sa intrevada existenta componentei URA, acele aspecte care stau ascunse dupa suprafata formei fizice. Pentru unii studenti aceasta realizare este o revelatie, in timp ce pentru altii era evidenta de ceva timp. Oricare ar fi cazul, Sensei-ul trebuie sa prezinte acum cu o acuratete sporita conceptele de baza, la un nivel mult mai abstract decat inainte. Aceasta paveaza calea spre al doilea aspect al SHU HA RI.
Inainte de a trece la studiul celui de-al doilea aspect al SHU HA RI, trebuie mentionat ca in primul stadiu, in SHU, relatia intre Sensei si Student este ca intre parinte si copilul sau mic. Sensei-ul trebuie sa aiba grija de discipolul sau, sa-i incurajeze primii pasi, sa-i sustina interesul si sa-i monitorizeze progresul.

HA se citeste YABURU si in traducere înseamnă a rupe, a frustra. Aceasta rupere se regaseste pe doua planuri. Din punct de vedere al tehnicii, studentul va incepe sa se desprinda incet de fundamentele fixe acumulate in stadiul anterior al pregatirii sale si va incepe sa aplice principiile primare in practica in forme noi, acestea fiind rezultatul imaginatiei si gandirii acestuia.
La un nivel superior, studentul se va desprinde de instructia rigida a Sensei-ului si va incepe sa isi raspunda la intrebari. Acesta este stadiul raspunsurilor la intrebarile puse in stadiul SHU superior cand se aplica bukaiul. Multimea de intrebari DE CE? Incep incet sa isi capete raspunsurile.
Acest nivel este prima posibilitate de exprimare creeativa permisa studentului. O atentie extrema trebuie acordata de catre Sensei, deoarece in aceasta conjunctura prea multa deviere va creea dezordine si alterarea tehnicii iar prea multa restrictie poate diminua caracterul intuitiv. Incurajarea talentului intuitiv este scopul primordial, dar experienta creeativa trebuie temperata in limitele Kata. Kata trebuie sa poata fi recunoscuta ca ceea ce este. Daca ea se abate prea mult de la norme nu mai este inrudita cu Kata originala si devine o exprimare diferita a tehnicii.
Odata ce studentul descopera granitele antrenamentului sau in Kata, va gasi posibilitatile de a invata aproape infinite. Cei mai buni studenti isi demosntreaza adevaratul potential in acest stadiu. Acum apreciaza Kata la valoarea ei si recunoaste intelepciunea tehnica ce exista in ea. In consecinta multi Sensei gasesc acest moment cel mai rodnic in progresul unui student. Roadele muncii unui Sensei se manifesta cu putere in aceasta perioada.
Relatia intre Sensei si dicipol in acest stadiu este similara uneia ca si intre parinte si copilul sau major. Ajungand in acest stadiu, studentul descopera sensul afirmarii si increderii de sine si ajunge sa se bazeze pe puterile proprii. Noi orizonturi se deschid acum in fata lui. Isi da seama ca are potential in a se desprinde de Sensei-ul sau si de a deveni si el Sensei. Aceasta stare de fapt face trecerea la ultimul nivel al procesului educational studiat in aceasta lucrare.

Caracterul RI se citeste si HANARERU si se traduce prin a separa, a parasi. RI este stadiul in care discipolul isi paraseste Sensei-ul fiind imbibat de toate cunostintele pe care le-a putut acumula de la Sensei-ul sau. Acum discipolul devine Sensei si duce traditia mai departe, Arta Martiala devenind cu adevarat modul sau de viata.
RI este dificil de explicat deoarece nu se preda ci se ajunge la el. este o stare de exteriorizare, dupa ce SHU si HA au fost interiorizate. Este absorbtia Kata la un nivel atât de avansat incat carapacea, invelisul exterior al Kata inceteaza sa existe. Doar adevarul din interiorul Kata ramane. Este forma fara de forma. Este expresia intuitiva a tehnicii care ii da eficienta. Tehnica pura, neinchistata de procesele gandirii constiente, rezulta intr=o aplicatie WAZA ce este cu adevarat meditatie in miscare.
Pentru cel ce a atins RI observarea devine propria expresie a realitatii. Mintea e acum libera sa functioneze la un nivel mult mai inalt decat era posibil anterior. Acest nivel mintal e atât de subtil incat pare de neimaginat. Pentru observatorul normal va parea ca e de domeniul supranaturalului, cel ce a atins RI fiind capabil sa recunoasca un pericol chiar inainte sa existe cu adevarat. In realitate adevarul e ca observatorul e pacalit de inertia propriei minti. Cu RI, timpul de raspuns dintre observare si raspunsul cognitiv, dintre perceptie si reactie este redus la nivele aproape inperceptibile. Cu Ri parca timpul isi mareste dimensiunile.
Este KI. Este MUSHIN. Este JU. Este toate acestea combinate. Este manifestarea celui mai inalt nivel de abilitate martiala.

SHU HA RI nu este o progresie liniara. Seamana mai mult cu niste cercuri concentrice, in care SHU este inclus in HA, iar amandoua sunt incluse in RI. Fundamentele sunt centrul, sunt piatra de temelie,raman nealterate, doar aplicatiile acestora si subtilitatile executiei se schimba odata cu progresul studentului.

Unul dintre dezideratele educarii discipolului dupa modelul SHU HA RI este acela de a se dezvolta si perpetua continuu Arta Martiala. Acest deziderat se poate infaptui numai cu o dedicare si o implicare peste limitele ego-ului din partea Sensei-ului. Progresul si dezvoltarea Artei Martiale trebuie sa primeze. In acest sens, discipolul trebuie sa-si intreaca Sensei-ul atât in cunostinte cat si in abilitati. Aceasta este sursa dezvoltarii si cresterii nivelului in Artele Martiale. Daca discipolul niciodata nu-si va intrece Sensei-ul, Arta Martiala in cel mai bun caz, va stagna. Dar daca discipolul nu va ajunge niciodata la o egalare a cunostintelor si abilitatilor Sensei-ului, Arta Martiala se va deteriora.In conditia in care discipolul va putea asimila toate cunostintele transmise si va continua sa progreseze spre niveluri de cunostinte avansate, atunci Arta Martiala se va imbogati. Per ansamblu, miscarea si dinamismul Artei Martiale va fi caracterizat de o crestere calitativa. Tocmai aceasta este premisa supravietuirii peste ani a Artelor Martiale.
Oricat de mult succes a avut SHU HA RI in era moderna, noi abordari de predare si invatare altereaza aceasta metoda traditionala japoneza de transmitere a cunostintelor. Daca artele traditionale japoneze vor fi transmise cu succes generatiei urmatoare, depinde de Sensei-i de azi si de intelepciunea lor in perceperea multiplelor avantaje ale SHU HA RI.

preluare dupa : http://www.conferinta.enryo.ro/l_badrian.htm

Spor si inspiratie,
Aurelian Nicolae

Un comentariu:

  1. Frumos !! Depinde si de abilitatea lui , a senseiu-lui ,de a se face f.bine inteles sensei-ul ! Am scris bine ? Am citit finalul , ma atrag finalurile fericite sau nefericite !Exista metode de predare si la nivel mintal ! Pe plan teoretic metoda sa fie simpla , curata si la obiect !sa participe activ, interacţionand mental si fizic !Tema de gandire!!Mintea e libera dar depinde si de multi factori !

    RăspundețiȘtergere